Dzień 1
15 kwietnia
poniedziałek
Rejestracja uczestników
Otwarcie FORUM
Wystąpienie Gościa Specjalnego
Praktyczne zastosowanie zasady efektywności w zamówieniach na dostawy i usługi
- rozumienie zasady efektywności – teoria i praktyka
- różne podejście do efektywności zamówień na dostawy i na usługi
- jak osiągać efektywność na etapie przygotowania postępowania, prowadzenia postępowania i realizacji zamówienia?
- kontrola efektywności
Przesłanki zastosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia oraz zamówienia z wolnej ręki w sytuacji, gdy zamawiający nie ma czasu na przeprowadzenie postępowania w trybie otwartym
- charakterystyka trybu negocjacji bez ogłoszenia oraz zamówienia z wolnej ręki
- czym jest pilna potrzeba udzielania zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia?
- czy pilna potrzeba udzielenia zamówienia to konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia?
- jak szybko przeprowadzić postępowanie w trybie negocjacji bez ogłoszenia?
- czy „natychmiastowa” wolna ręka musi być dokumentowana?
Najczęściej występujące przesłanki naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie udzielania zamówień na dostawy i usługi
- nieprawidłowości w opisie przedmiotu zamówieniu w przypadku niektórych dostaw
- niezgodne z przepisami ustalenie wartości zamówienia na dostawy oraz usługi
- nieprawidłowy podział zamówień w celu uniknięcia stosowania przepisów o zamówieniach
- wybór wykonawcy usług lub dostaw w trybach lub procedurach nieprzewidzianych w przepisach o zamówieniach publicznych
Kolacja
Dzień 2
16 kwietnia
wtorek
Śniadanie
Prawidłowe sumowanie zamówień publicznych na dostawy i usługi
- co rozumiemy pod pojęciem „sumowanie wartości zamówienia”
- czy zakaz dzielenia zamówienia na części, jest zakazem absolutnym?
- sumowanie zamówienia w budżecie rocznym, a wpływ projektów/dotacji „wieloletnich”
- różnica pomiędzy sumowaniem zamówień „dostawy” a „usługi”
- co rozumieć pod pojęciem „usługi lub dostawy powtarzających się lub podlegających wznowieniu”
- zasady sumowania zamówień w świetle najnowszego orzecznictwa KIO, SO i stanowisk kontroli
Praktyczne wyzwania związane z udzielaniem zamówień na dostawy i usługi o wartości poniżej 130 tys. zł
- planowanie i szacowanie wartości zamówień
- organizacja procedury udzielenia zamówienia pozaustawowego
- umowy w zamówieniach pozaustawowych
- czy można naruszyć dyscyplinę finansów publicznych w zamówieniach poniżej 130 tys. zł?
Pozacenowe kryteria oceny ofert - praktyka stosowania
- zasady ustalania pozacenowych kryteriów oceny ofert
- przykłady naruszeń w zakresie pozacenowych kryteriów oceny ofert
- jak ustalić wagę kryterium pozacenowego?
Przerwa
Udzielanie zamówień na energię elektryczną
- jakie są możliwości udzielenia zamówienia na energię elektryczną (umowa kompleksowa czy zamówienie na dostawę energii elektrycznej oraz na usługi ich dystrybucji)?
- jak poprawnie przygotować postępowanie w przypadku zamówień na energię elektryczną
- jakie zapisy powinna zawierać specyfikacja warunków zamówienia?
- jakie są zasady i warunki zmiany sprzedawcy energii elektrycznej?
Konkurencyjność przedmiotowa w branży IT w kontekście rzeczywistych potrzeb zamawiającego
- złe praktyki zamawiających w obszarze zamówień IT
- wpływ wiedzy merytorycznej i świadomości realiów rynkowych na weryfikację potrzeb i sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia
- analiza rynku pod kątem dostępnych rozwiązań IT – wykorzystanie wstępnych konsultacji rynkowych
- analiza potrzeb i wymagań
- konkurencyjność wewnątrzmarkowa i międzymarkowa
Postępowania na udzielenie zamówienia na usługi serwisu sprzętu technicznego
- przedmiot zamówienia – definicja usługi serwisu technicznego
- sprzęt techniczny i jego kategorie
- wymogi prawne dotyczące obsługi sprzętu technicznego na przykładach sprzętu medycznego oraz sprzętu technicznego powszechnego użytku
- grupowanie urządzeń, a podział na pakiety (zadania)
- specjalne zasady serwisu dla urządzeń medycznych
- pojęcie inżyniera serwisu i zakresy czynności związane z obsługą serwisową
- przegląd techniczny i jego rodzaje
- przegląd gwarancyjny i przegląd pogwarancyjny
- kryteria oceny ofert w postępowaniach na świadczenie usług serwisowych
- istotne elementy umowy na świadczenie usług serwisowych
- spory na tle zawieranych umów na świadczenie usług serwisowych
Obiad
Dynamiczny system zakupów
- skąd pomysł, aby zacząć stosować dynamiczny system zakupów?
- czy umowa ramowa nie załatwia tematu?
- co najlepiej kupować za pomocą dynamicznego systemu zakupów?
- zalety i korzyści stosowania dynamicznego systemu zakupów
Robotyzacja procesów jako realne wsparcie pracowników sektora finansów publicznych
- czym jest robotyzacja procesów?
- przykład wykorzystania robota do pilnowania kosztów energii elektrycznej
- możliwości zastosowania na przykładzie działających robotów w sektorze finansów publicznych
- jak kupować robotyzację do organizacji?
Kolacja
Dzień 3
17 kwietnia
środa
Śniadanie
Rola i znaczenie próbki w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
- wzrost znaczenia próbki w procesie ubiegania się o zamówienie
- próbka w elektronicznym procesie składania ofert
- funkcja i znaczenie próbki w procesie ofertowania
- dopuszczalność uzupełnienia próbki
- próbka jako dowód
- znaczenie reguł dotyczących scenariusza oceny próbek dla zachowania reguł pzp
Oczywistość okoliczności pozwalających odstąpić od wezwania do wyjaśnień tzw. rażąco niskiej ceny - ocena studium przypadku na tle orzecznictwa
- sprostanie wykazaniu przez zamawiającego, że rozbieżność pomiędzy cenami ofert a wartością zamówienia wynika z okoliczności oczywistych
- wytyczne dla zamawiających, które dla wykonawców mogą stanowić punkty, według których mogą ocenić poprawność i legalność działań zamawiających
- najczęściej popełniane błędy
- skuteczne odstąpienie od wezwania w świetle zarzutu naruszenia art. 224 ust. 2 pkt 1 pzp
Unieważnienie postępowania - obowiązek czy uprawnienie (wybrane zagadnienia)
- przesłanki unieważnienia postępowania
- obowiązki zamawiającego
- wybrane przesłanki unieważnienia – studium przypadku na podstawie orzecznictwa
- skutki unieważnienia postępowania
Zakończenie FORUM
Wśród prelegentów
Ekspert w dziedzinie zamówień publicznych, w szczególności złożonych zamówień informatycznych; członek zarządu OSKZP i zastępca redaktor naczelnej miesięcznika „Przetargi Publiczne”.
Praktyk i wykładowca w Wyższej Szkole Zarządzania i Bankowości w Poznaniu, doradca zarządu Stowarzyszenia Jakości Systemów Informatycznych, ekspert ds. Robotyzacji.
Od wielu lat elektronicznie przygotowuje i przeprowadza przetargi dla zamawiającego sektorowego.
Radca prawny, wspólnik JMGJ Kancelaria prawna, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych. Reprezentuje wykonawców i zamawiających przed KIO, sądem okręgowym…
Prawnik, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych, dyrektor Biura Zamówień Publicznych w Polskim Radiu S.A. w likwidacji.
Prawnik; Prezes KIO w latach 2013–2016; członek GKO w latach 2017–2021; były specjalista w Departamencie Kontroli Doraźnej UZP; obecnie Prezes…